Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. spolupracovala v minulosti již několikrát na projektech ŘSD. Díky dobrým výsledkům, řadě odborníků a technickému vybavení se podílí i na projektu dokončení dalších úseků na dálnici D6, která vede z Prahy přes Karlovy Vary do Chebu a končí na státní hranici s Německem.
Dálnice D6 představuje strategický klíčový dopravní projekt spojující Prahu s Karlovými Vary a Chebem, pokračující až ke státní hranici s Německem. Jako součást mezinárodní silniční sítě TEN-T a nositel evropských tahů E48 a E49 má zásadní význam pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu. Cílem projektu je vybudování moderní čtyřpruhové směrově rozdělené dálnice v kategorii D 25,5/130, která nahradí zastaralou silnici I/6 procházející průtahy obcí.
Příprava dálnice D6 se datuje od konce 80. let minulého století. Postupně byly zprovozněny úseky Praha–Nové Strašecí (30 km, 2008), průtah Karlovými Vary (8,9 km, 2007) a úseky v Karlovarském kraji dokončené v letech 2010–2012. Významný milník představovalo dokončení úseku Lubenec–Bošov v roce 2015 a úseků Nové Strašecí–Řevničov v roce 2020. Za nejnovější přírůstek můžeme označit úsek Krupá, který byl dokončený v srpnu 2024.
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. se svými geodetickými službami podílí na výstavbě úseku dálnice „D6 Petrohrad – Lubenec, D6 Lubenec – obchvat, II. etapa“. Celá stavba měří celkem 12,106 km a jedná se o jednu z největších dopravních staveb v Česku. Zahájení výstavby započalo v červenci 2024. Předpokládané ukončení stavby je plánované na konec roku 2027 s tím, že část dálnice se napojuje na obchvat Lubence. Tento úsek se plánuje zprovoznit již na přelomu roku 2025/2026. Úsek dálnice zahrnuje 170 stavebních objektů (SO), z toho 16 mostů, mimoúrovňové křížení v Černčicích a další stavební objekty, důležité pro výstavbu dálnice. Jeden z mostů dokonce překlene přehradu v Kryrech (okres Louny), jejíž výstavba je plánovaná v letech 2034 – 2041.
Realizaci stavby vyhrálo sdružení firem EUROVIA CZ a.s., BERGER BOHEMIA a.s. a Stavby mostů a.s.
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. má na stavbě dálnice v úseku Petrohrad – Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa na starosti činnost autorizovaného zeměměřického inženýra – zhotovitele (AZI-Z), tzn. komplexní geodetické služby při výstavbě dálnice.
Je nutné podotknout, že se jedná o poměrně prestižní a důležitou roli na stavbě. Vždyť AZI-Z je zodpovědný za geodetické vytyčení a zaměření jednotlivých stavebních objektů, kontrolu správnosti vytyčení a zaměření, a také za vyhotovení dokumentace skutečného provedení stavby dle platných předpisů ŘSD až po tvorbu geometrických plánů a přípravu podkladů pro samotnou kolaudaci stavby.
Zvládnout tak důležitý úkol není nikterak jednoduché. Vyžaduje to kombinaci technických znalostí, praktických dovedností, preciznosti a schopnosti spolupracovat s různými profesemi.
Vše se odvíjí od nastavení dobré komunikace s managementem výstavby, s jednotlivými projektanty stavby, stavbyvedoucími, zástupci objednatele a dalšími odborníky, kteří mají nejrůznější dotazy či požadavky. Geodet je klíčový technik, bez kterého by se stavba doslova rozpadla.
Moderní geodet už dávno nepracuje jen s teodolitem a pásmem. Při výstavbě dálnice využívá nejmodernější vybavení od robotických totálních stanic s vysokou přesností (tzn. One-man systém), přes GNSS přístroje, drony s kamerami pro průběžné monitorování výstavby a rychlé mapování rozsáhlých území, mobilní a statické laserové skenery pro 3D mračna bodů a následnou tvorbu 3D modelů složitých konstrukcí.
S ohledem na výše popsané technologie je jasné, že i samotný geodet musí být technicky zdatný a organizačné schopný. Z následného sběru dat si musí umět pomocí geodetických SW spočítat souřadnice podrobných bodů, umět z mračna bodů spočítat kubatury, vytvořit řezy pro kontrolu realizace vůči projektové dokumentaci nebo jen umět spočítat ortofotomapu a umět ji stavařům zobrazit.
Na stavbě D6 se také potkáváme s těžkými zemními stroji, které jsou naváděné GNSS technologií či pomocí totálních stanic přímo z bodů základní vytyčovací sítě stavby.
Našim úkolem je i připravit pro tyto stroje 3D modely tak, aby byly schopny v reálném čase upravovat původní terén v zářezy nově budované komunikace či navážet materiál na budoucí násypy zemního tělesa.
Díky všem těmto moderním technologiím a díky dobré koordinaci a kooperaci se stavbou se nám daří poměrně dobře plnit objednatelem stanovené termíny realizace stavby.
Hlavní trasa dálnice vede přes katastrální území Kolešov, Bílenec, Petrohrad, Stebno, Černčice, Malměřice, Mukoděly, Ležky.
Stavba dálnice v úseku Petrohrad – Lubenec má celkem 9 mostů, 5 silničních nadjezdů, 1 železniční nadjezd a 1 lávku pro pěší a cyklisty.
Jeden z nejzajímavějších a zároveň nejsložitějších stavebních objektů je estakáda přes Bílenecké údolí, která měří 642 m. Jedná se o 13pólový kolmý spojitý monolitický předpjatý komorový most v ose hlavní trasy dálnice s pilíři ve tvaru písmene H.
Geodeti z HRDLIČKA spol. s r.o. v rámci tohoto úseku museli:
Dále bylo v úseku Petrohrad – Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa třeba ještě provést další práce, které zajistili specialisté z ostatních firem:
Dokončení dálnice D6 přinese zásadní zlepšení dopravní dostupnosti západočeského regionu a posílí mezinárodní dopravní vazby s Německem. Technicky náročná realizace vyžaduje koordinovaný přístup všech odborných profesí, přičemž geodetické služby tvoří základ pro úspěšnou realizaci všech složitých stavebních celků.
Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. svým odborným přístupem a zkušenostmi s geodetickými službami u dopravních staveb přispívá k realizaci tohoto strategicky významného projektu, který změní dopravní mapu České republiky.
Projekt D6 pokračuje podle harmonogramu s dokončením klíčových úseků v letech 2025–2027. Geodetické služby HRDLIČKA spol. s r.o. jsou zárukou přesnosti a kvality realizace nejnáročnějších technických celků.
Autoři:
Mgr. Lucie Kmochová
Ing. Petr Pavelka