Dálnice D6: Podílíme se na stavbě klíčové dopravní sítě

Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. spolupracovala v minulosti již několikrát na projektech ŘSD.
23.9.2025

Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. spolupracovala v minulosti již několikrát na projektech ŘSD. Díky dobrým výsledkům, řadě odborníků a technickému vybavení se podílí i na projektu dokončení dalších úseků na dálnici D6, která vede z Prahy přes Karlovy Vary do Chebu a končí na státní hranici  s Německem.

Dálnice D6 představuje strategický klíčový dopravní projekt spojující Prahu  s Karlovými Vary a Chebem, pokračující až ke státní hranici  s Německem. Jako součást mezinárodní silniční sítě TEN-T a nositel evropských tahů E48 a E49 má zásadní význam pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu. Cílem projektu je vybudování moderní čtyřpruhové směrově rozdělené dálnice v kategorii D 25,5/130, která nahradí zastaralou silnici I/6 procházející průtahy obcí.

Příprava dálnice D6 se datuje od konce 80. let minulého století. Postupně byly zprovozněny úseky Praha–Nové Strašecí (30 km, 2008), průtah Karlovými Vary (8,9 km, 2007) a úseky  v Karlovarském kraji dokončené  v letech 2010–2012. Významný milník představovalo dokončení úseku Lubenec–Bošov  v roce 2015 a úseků Nové Strašecí–Řevničov v roce 2020. Za nejnovější přírůstek můžeme označit úsek Krupá, který byl dokončený  v srpnu 2024.

Do jakých úseků je projekt D6 rozdělený?


Jak se do projektu dálnice D6 zapojila firma HRDLIČKA spol. s r.o.?

Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. se svými geodetickými službami podílí na výstavbě úseku dálnice „D6 Petrohrad – Lubenec, D6 Lubenec – obchvat, II. etapa“. Celá stavba měří celkem 12,106 km a jedná se o jednu z největších dopravních staveb  v Česku. Zahájení výstavby započalo v červenci 2024. Předpokládané ukončení stavby je plánované na konec roku 2027 s tím, že část dálnice se napojuje na obchvat Lubence. Tento úsek se plánuje zprovoznit již na přelomu roku 2025/2026. Úsek dálnice zahrnuje 170 stavebních objektů (SO), z toho 16 mostů, mimoúrovňové křížení v Černčicích a další stavební objekty, důležité pro výstavbu dálnice. Jeden z mostů dokonce překlene přehradu v Kryrech (okres Louny), jejíž výstavba je plánovaná v letech 2034 – 2041.

Realizaci stavby vyhrálo sdružení firem EUROVIA CZ a.s., BERGER BOHEMIA a.s. a Stavby mostů a.s.

Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. má na stavbě dálnice v úseku Petrohrad – Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa na starosti činnost autorizovaného zeměměřického inženýra – zhotovitele (AZI-Z), tzn. komplexní geodetické služby při výstavbě dálnice.

Je nutné podotknout, že se jedná o poměrně prestižní a důležitou roli na stavbě. Vždyť AZI-Z je zodpovědný za geodetické vytyčení a zaměření jednotlivých stavebních objektů, kontrolu správnosti vytyčení a zaměření, a také za vyhotovení dokumentace skutečného provedení stavby dle platných předpisů ŘSD až po tvorbu geometrických plánů a přípravu podkladů pro samotnou kolaudaci stavby.

Zvládnout tak důležitý úkol není nikterak jednoduché. Vyžaduje to kombinaci technických znalostí, praktických dovedností, preciznosti a schopnosti spolupracovat s různými profesemi.

Jak dobře zvládnout roli AZI-Z a co vše řeší moderní geodet?

Vše se odvíjí od nastavení dobré komunikace s managementem výstavby, s jednotlivými projektanty stavby, stavbyvedoucími, zástupci objednatele a dalšími odborníky, kteří mají nejrůznější dotazy či požadavky. Geodet je klíčový technik, bez kterého by se stavba doslova rozpadla.

Moderní geodet už dávno nepracuje jen s teodolitem a pásmem. Při výstavbě dálnice využívá nejmodernější vybavení od robotických totálních stanic s vysokou přesností (tzn. One-man systém), přes GNSS přístroje, drony s kamerami pro průběžné monitorování výstavby a rychlé mapování rozsáhlých území, mobilní a statické laserové skenery pro 3D mračna bodů a následnou tvorbu 3D modelů složitých konstrukcí.

S ohledem na výše popsané technologie je jasné, že i samotný geodet musí být technicky zdatný a organizačné schopný. Z následného sběru dat si musí umět pomocí geodetických SW spočítat souřadnice podrobných bodů, umět z mračna bodů spočítat kubatury, vytvořit řezy pro kontrolu realizace vůči projektové dokumentaci nebo jen umět spočítat ortofotomapu a umět ji stavařům zobrazit.

Na stavbě D6 se také potkáváme s těžkými zemními stroji, které jsou naváděné GNSS technologií či pomocí totálních stanic přímo z bodů základní vytyčovací sítě stavby.

Našim úkolem je i připravit pro tyto stroje 3D modely tak, aby byly schopny v reálném čase upravovat původní terén v zářezy nově budované komunikace či navážet materiál na budoucí násypy zemního tělesa.

Díky všem těmto moderním technologiím a díky dobré koordinaci a kooperaci se stavbou se nám daří poměrně dobře plnit objednatelem stanovené termíny realizace stavby.

Obrázek celé stavby

Jaká specifika vykazuje úsek Petrohrad – Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa?

Hlavní trasa dálnice vede přes katastrální území Kolešov, Bílenec, Petrohrad, Stebno, Černčice, Malměřice, Mukoděly, Ležky.

Stavba dálnice v úseku Petrohrad – Lubenec má celkem 9 mostů, 5 silničních nadjezdů, 1 železniční nadjezd a 1 lávku pro pěší a cyklisty.

Jeden z nejzajímavějších a zároveň nejsložitějších stavebních objektů je estakáda přes Bílenecké údolí, která měří  642 m. Jedná se o 13pólový kolmý spojitý monolitický předpjatý komorový most v ose hlavní trasy dálnice s pilíři ve tvaru písmene H.

Geodeti z HRDLIČKA spol. s r.o. v rámci tohoto úseku museli:


Dále bylo v úseku Petrohrad – Lubenec, Lubenec – obchvat II. etapa třeba ještě provést další práce, které zajistili specialisté z ostatních firem:

Obrázek estakády před započetím prací
Obrázek estakády v průběhu výstavby

Jakými technickými výzvami a jejich geodetickým řešením se specialisté nejen z firmy HRDLIČKA spol. s r.o. zabývali?

Jaké výhody přinese kompletní projekt dálnice D6 regionu?

Dokončení dálnice D6 přinese zásadní zlepšení dopravní dostupnosti západočeského regionu a posílí mezinárodní dopravní vazby  s Německem. Technicky náročná realizace vyžaduje koordinovaný přístup všech odborných profesí, přičemž geodetické služby tvoří základ pro úspěšnou realizaci všech složitých stavebních celků.

Společnost HRDLIČKA spol. s r.o. svým odborným přístupem a zkušenostmi  s geodetickými službami u dopravních staveb přispívá  k realizaci tohoto strategicky významného projektu, který změní dopravní mapu České republiky.

Projekt D6 pokračuje podle harmonogramu  s dokončením klíčových úseků  v letech 2025–2027. Geodetické služby HRDLIČKA spol. s r.o. jsou zárukou přesnosti a kvality realizace nejnáročnějších technických celků.

Autoři:

Mgr. Lucie Kmochová

Ing. Petr Pavelka

Chcete být informování o novinkách? Budeme vám zasílat Georevue.
Děkujeme za přihlášení.
Oops! Something went wrong while submitting the form.